معاون پرورشی آموزش و پرورش صبح دیروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤال همشهری در باره فقر حرکتی دانشآموزان در مدارس کشور گفت: افزایش ساعت تربیت بدنی و شادی بخشی و نشاطآفرینی، مشکل فقر حرکتی دانشآموزان را کاهش میدهد.
سیدباقر پیشنمازی افزود: درحال حاضر میانگین افزایش فضاهای دانشآموزی از 5سانتیمتر مربع به 20سانتیمتر مربع افزایش یافته است و هماکنون برای حدود 150هزار واحد آموزشگاهی سراسر کشور تنها 2هزار و 502 سالن ورزشی وجود دارد.
وی با اشاره به مشکلات موجود در بحث ورزش مدارس دخترانه، گفت: بسیاری از مدارس دخترانه به دلیل آنکه در اطرافشان ساختمانهای بلند احداث شده است از انجام فعالیتهای ورزشی محروم ماندهاند و به همین دلیل هفته گذشته با ارسال نامهای از شورای شهر تهران خواستهایم که مانع احداث ساختمانهای بلند در اطراف مدارس دخترانه شود.
پیشنمازی افزود: در توسعه برنامههای ورزشی مدارس، اولویت با مدارس دخترانه است و تلاش میکنیم زمینهای فراهم شود که امکان فعالیت ورزشی برای دانشآموزان دختر میسر باشد.
وی با اشاره به کمبود 20هزار مربی تربیت بدنی، 17هزار مربی بهداشت و 90هزار مربی پرورشی گفت: تا پایان سال 86 حدود 26هزار دانشجوی تربیت بدنی از دانشگاههای کشور فارغالتحصیل میشوند و امید میرود بتوان از این افراد برای فعالیت در مدارس استفاده کرد.
معاون پرورشی و تربیتبدنی آموزش و پرورش با تأکید بر این که سازمان مدیریت و برنامهریزی باید برای تجهیز فضاهای ورزشی دانشآموزی ردیف مستقل اعتباری اختصاص دهد، افزود: به اعتقاد معاونت پرورشی و تربیت بدنی تغییر برخی از نگرشهای بهروز نشده نسبت به حوزه پرورشی با بخشنامه ممکن نیست، طی 24 سفر استانی و دیدار رو در رو با مسئولان حوزه پرورشی استانها، از اقداماتی است که برای تغییر برخی نگرشها صورت گرفته است.
پیشنمازی گفت: وزیر آموزش و پرورش طی نامهای از رئیس جمهوری خواست تا در سفرهای استانی خود 50درصد فضاهای ورزشی را به دانشآموزان اختصاص دهد اما با ابلاغ این امر از سوی دفتر ریاست جمهوری به سازمان مدیریت و برنامهریزی، این امر تنها در چند استان محدود به مرحله اجرا رسید.
پیشنمازی در ادامه ازنهایی شدن آئیننامه باشگاه ورزشی مدارس در وزارت آموزش وپرورش خبر داد و گفت: تا پایان برنامه چهارم توسعه 500 باشگاه ورزشی دانشآموزی راهاندازی خواهدشد و نیمیاز هزینههای آن با آموزش وپرورش خواهد بود.
معاون وزیر آموزش و پرورش؛ رسیدگی به درس تربیت بدنی را اولویت اول و ورزش قهرمانی را در اولویت دوم برنامههای ورزشی این معاونت اعلام کرد.
پیشنمازی با اشاره به این که انرژی عظیم جسمانی دانشآموزان تاکنون نادیده گرفته میشد، دانشآموز محوری برای توجه به شخصیت دانشآموزان و به وجود آوردن فرصت کسب تجربه را از اصول اساسی رویکرد جدید خواند و بیان کرد: در این زمینه چهارمین دوره مجلس دانشآموزی روز گذشته افتتاح و 5نفر به عنوان اعضای اصلی هیأت رییسه آن انتخاب شدند.
وی به تصویب آییننامه معاونت پرورشی و تربیتبدنی اشاره کرد و گفت: منتظر متن رسمی این آییننامه هستیم که در این صورت خبرهای خوبی را در رابطه با معاونت پرورشی و تربیتبدنی اعلام خواهیم کرد.
وی افزود: در خصوص ساختار تشکیلاتی معاونت پرورشی و تربیتبدنی امروز آخرین جلسه در سازمان مدیریت و برنامهریزی برگزار میشود. ساختار تشکیلاتی این معاونت شامل 3 دفتر، 2اداره کل و یک مدیریت است.
لاغری مفرط دانشآموزان ایرانی
در ادامه این نشست خبری مدیرکل دفتر تربیت بدنی آموزش و پرورش گفت: 10درصد دانشآموزان دختر و 8 درصد دانشآموزان پسر ایرانی دارای لاغری مفرط هستند و این درحالی است که استاندارهای جهانی در این مورد 5درصد است.
مجید کاشف افزود: لاغری مفرط دانشآموزان ایرانی ناشی از مشکلات تغذیهای افراد است.
به گفته وی: میزان چاقی در دانشآموزان دختر ایرانی 5درصد و در دانش آموزان پسر9 درصد است که در مقایسه با استانداردهای جهانی (16درصد) شاخصهای مطلوبی به شمار میروند.
وی گفت: بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده بر روی شناسنامه سلامت دانشآموزان، 53 درصد دانشآموزان از نظر جسمانی در وضعیت مطلوبی به سر میبرند.
کاشف افزود: بر اساس بررسیهای صورت گرفته در سال گذشته دختران 21 درصد و پسران 15 درصد در آمادگی جسمانی رشد داشتهاند.
برای اداره کردن خویش ، از سرت استفاده کن . برای اداره کردن دیگران ، از قلبت.
اگر کسی یکبار به تو خیانت کرد ، این اشتباه اوست . اگر کسی دوبار به تو خیانت کرد ، این اشتباه توست .
تشکیل کلاسهای ویژه برای کاهش افت تحصیلی | |
طرح رشد با هدف تقویت بنیه علمی دانشآموزان پسر پایه اول متوسطه تهران اجرا میشود.
رئیس گروه آموزش و پرورش نظری و مهارتی شهر تهران گفت: این طرح در 100 دبیرستان که در بین دبیرستانهای پسرانه مناطق 1 تا 19 آموزش و پرورش دارای بیشترین میزان افت تحصیلی هستند در حال اجراست. محمود حسینی با اشاره به اینکه میانگین استانی افت تحصیلی دانشآموزان پایه اول متوسطه تهران 4 درصد بیش از دختران است اظهار داشت: به منظور کاهش این آمار و جلوگیری از افت تحصیلی دانشآموزان پسر، پس از شناسایی مدارس که نسبت به سایر مدارس از وضعیت نامطلوبی برخوردار بودند، برنامههای ویژهای در چند محور پیشبینی و اجرا شد. وی افزود: در مرحله نخست با تزریق اعتبارات ویژهای به این مدارس، کلاسهای فوقبرنامه برای دانشآموزان پایه اول متوسطه در طول سال تحصیلی در نظر گرفته شد که موفقیتهای شایانی در پی داشت. به گفته وی پس از برگزاری کلاسهای فوقبرنامه، آموزش سنجش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مشمول طرح در 3 مرحله انجام شد تا متناسب با میزان پیشرفت تحصیلی آنان، برنامههای درسی مناسب ارائه شود. حسینی از ارائه لوحهای فشرده آموزشی و ارتقای مهارتهای مدیران در زمینههای مختلف و نظارت مستمر گروههای درسی و کارشناسان مناطق و سازمان آموزش و پرورش از دیگر برنامههای اجرا شده در زمینه کاهش افت تحصیلی در پایه اول متوسطه نام برد. رئیس گروه آموزش و پرورش نظری و مهارتی شهر تهران درباره شاخصهای شناسایی مدارس طرح رشد گفت: بالا بودن میزان مردودی پایه اول متوسطه در سال گذشته تحصیلی و پایین بودن میزان فارغالتحصیلی پایه سوم متوسطه از میانگین استانی، دو شاخص عمده در شناسایی این مدارس بوده است. وی میانگین افت تحصیلی استان تهران را حدود 19/5 درصد اعلام کرد. حسینی تصریح کرد: در صورت مشاهده فراوانی تجدیدی در این پایه، در برخی از این مدارس، دانشآموزان در ایام تعطیلات تابستان نیز تحت پوشش خدمات آموزشی رایگان قرار میگیرند |
Get FOCUSED! Set your sights on ONE major goal. Too many goals will trip you up, unless they fall in line toward one ultimate goal, and you take them one at a time! Learn to focus!
متمرکز باش ! تنها روی یک هدف تمرکز کن. اهداف زیاد تو را به لغزش و اشتباه وا میدارند مگر آنکه تمام آنها در خدمت یک هدف غائی قرار بگیرند و در یک زمان تو فقط یک هدف انتخاب کنی . یاد بگیر که متمرکز باشی
| |
آموزش وپرورش طی بخشنامه ای از مدارس خواسته تا وبلاگ یا سایت شان را به آدرس www.khedu.ir معرفی کنند تا در جشنواره سایتهای برتر شرکت کنند ضمن تشکر از مسئولین امر حسن این کار این است که اگر مدرسه ای سایت یا وبلاگ هم نداشته باشد لااقل متوجه می شوند که مسئولین به این فناوری بها می دهند و به فکرش می افتند تا دنبال این کار را بگیرند بنده هم پیشنهادم این بود که ای کاش جشنواره وبلاگ یا سایت فرهنگیان برگزار شود چون خیلی از همکاران علاقمند بیشتر از مدارس کار کرده اند با امید به ادامه وتداوم این جشنواره ها .
روزهای پایانی اردیبهشت پیامآور شروع فصل امتحانات و به دنبال آن شروع بحثهای داغ پیرامون راههای پیشگیری از اضطراب امتحان است.
معاونان مدارس در مراسم صبحگاهی حتماً چند دقیقهای راجع به اهمیت امتحانات و تلاش بیشتر دانشآموزان در این فصل صحبت میکنند که البته در دقایق آخر از تذکرات همیشگی خود «دانشآموزان از به همراه داشتن جزوه، کتاب و یا هر نوشته دیگری در سر جلسه امتحان خودداری کنند» نمیتوانند بگذرند.
* * *
پدران و مادران پای تلویزیون مینشینند و روزنامهها را ورق میزنند تا شاید راهکارهای تازهای در حل اضطراب امتحان بیابند و آن را روی فرزندشان امتحان کنند. خوردن صبحانه، داشتن آرامش روحی، زودتر رفتن به مدرسه، میهمانی نرفتن در ایام امتحانات راهکارهایی هستند که دانشآموزان آنها را بهتر از اولیای خود از بر هستند.
کمی عقبتر که برگردیم وعده خریدن دوچرخه در صورت قبولی خردادماه، هنوز که هنوز است به خیلی از دانشآموزان داده میشود. وعدهای که برای خیلیها هیچگاه عملی نشد، اما بار سنگین اضطراب را بر دوش آنان گذاشت!
میخواهیم در این مجال اندک نگاهی متفاوت به اضطراب امتحان داشته باشیم: نمیدانم با این نظر موافق هستید یا نه که: «صحبت بیش از اندازه و گاه نادرست درباره اضطراب امتحان، خود میتواند برای دانشآموزان اضطراب آور باشد.»
یادم میآید در سال گذشته در پاورقی برنامه امتحانی فرزندم اینچنین نوشته بودند:
- دانشآموزان در ایام امتحانات جداً از اضطراب خودداری کنند. - مصرف صبحانه مخصوصاً پنیر و گردو را فراموش نکنید.
* * *
به من حق میدهید که بگویم مگر اضطراب امتحان مثل انتخاب پنیر وگردو است که دانشآموز این را انتخاب و آن را کنار بگذارد؟! پدران و مادران گرامی: گاهی این خودمان هستیم که درباره امتحانات فرزندمان دچار اضطراب شدهایم و این نگرانی را در لفافهای از نصیحتهای دلسوزانه، مستقیماً به فرزندمان منتقل میکنیم.
* * *
با کمی احتیاط باید بگویم اگر تاکنون (یعنی تا شروع فصل امتحانات) کاری اساسی و ریشهای برای پیشگیری از اضطراب امتحان نکردهایم، بهتر است در این ایام فشرده امتحانات از انجام اقدامات عجولانه پرهیز کنیم. حتماً سؤال میکنید که: پس چه کار کنیم؟!! حق با شماست. کمی صبر کنید تا مسئله از زوایای دیگری مورد بررسی قرار گیرد.
بخش اصلی علت اضطراب در ایام امتحانات به نبودن یک برنامه منسجم و هدفمند در سیستم سنجش و ارزیابی آموزش و پرورش ما برمیگردد.
دادن ضریب 6 به امتحانات پایان سال و دادن ضریب 1 به فعالیتهای مستمر کلاسی به تنهایی میتواند بهانهای قوی برای مضطرب شدن دانشآموزان باشد. دانشآموزان مهمترین امتحان را امتحان خردادماه میدانند و در طی سال تحصیلی با کانالها و اهرمهای مختلف سنجش و ارزیابی آشنا نشدهاند. درباره این موضوع کمی فکر کنید تا به جنبه دیگری اشاره شود:
خیلی از خانوادهها در طی سال تحصیلی هیچگونه نظارت یا ارزیابی از روند رشد تحصیلی فرزندشان ندارند. کمتر به مدرسه رفتهاند و از فعالیتهای فرزندشان در کلاس، از روحیات او در مدرسه، از نحوه ارتباط متقابل او با همسالان، از ارتباط او با معلم و مدیر اطلاع چندانی ندارند. و به یکباره با شروع فصل امتحانات فرزند خود را در میان انبوهی از نصیحتها و توصیهها و بایدها و نبایدهای گوناگون مدفون میکنند.
* * *
آیا بهتر نیست به راهکارهای جدیدتری پرداخته شود:
سعی کنیم به عنوان یک مربی این حس را در دانشآموزان ایجاد کنیم که امتحان یک مرحله کاملاً عادی از یک سال تحصیلی است. امتحان میتواند مثل پرسش معلم در کلاس و یا نوشتن تمرین در خانه و یا انجام کارهای عملی در مدرسه، یک رفتار کاملاً عادی باشد. به نظر شما سؤالهای امتحانی را نمیشود طوری طراحی کرد که دانشآموز بخشی از آنها را در منزل و با کمک سایر اعضای خانواده انجام دهد؟ درباره این سؤال هم فکر کنید. جذابیت محیط مدرسه و کلاس:
مشکل اصلی ما این است که تمام سعی دانشآموزان و هدف اصلی آنان این است که به هر قیمت که شده برای سال بعد باید یک پله بالاتر بروند و همیشه نگاهی به آینده و سالهای بعد دارد و از بودن در شرایط موجود لذت نمیبرد. فعالیتهای کلاسی- تدریس معلم و محیط مدرسه برای او جذاب نیست و تمام تلاش او معطوف به قبول شدن و به نوعی خلاص شدن از وضع موجود است!!
آشنا کردن فرزندمان با مفاهیم سنجش و ارزیابی در محیط خانواده:
چقدر از رفتارها و گفتمان اعضای خانواده در طول یک سال، مفهومی از [سنجش] را به ذهن مخاطب منتقل میکند؟!
به نظر من در محیط خانواده باید به دنبال طرح سؤالات جدیدی بود:
«پسرم! در مسافرتی که با هم به شمال داشتیم چه چیزهایی برایت جالب و جذاب بود؟ برایم در یک صفحه بنویس. دوست دارم نوشته تو را با خود داشته باشم»
سؤالهایی از این دست میتواند کودک و نوجوان را با مفهوم پس دادن اطلاعات و آموختهها آشنا کند.
آموزش و تمرین حل مسئله: فرزندانمان چه مهارتها و فعالیتهایی را میتوانند به تنهایی انجام دهند؟ آیا توانستهاند مهارت حل مسئله را کسب کنند؟ آنها در سر جلسه امتحان احساس تنهایی میکنند، چون یاد نگرفتهاند گاهی اوقات لازم است به تنهایی مشکلات و مسائل را حل کنند. انگار باید همیشه یکی در کنار آنها باشد. که این یک نفر گاه در قالب کاغذهای کوچک و لوله شده (تقلب) خود را نشان میدهد. انگار دانشآموزی که این کاغذها را در جیب دارد دلش قرصتر میشود.
* * *
در آخر خودم و شما را به یافتن راههای متفاوت، یادگیری- ارزیابی و رشد مستمر دعوت میکنم تا شاید در مقالات بعدی به راههای تازهتری برسیم.
از همشهری