25 درصد افت تحصیلی در پایه اول متوسطه

دانش‌آموزان پایه اول متوسطه با افت تحصیلی 25 درصدی مواجه هستند.

معاون آموزش و پرورش نظری و مهارتی در جمع خبرنگاران، گفت:  افت تحصیلی به معنای مردودی در این دوره نیست، بلکه در این مقطع تحصیلی بازماندگان از تحصیل وجود دارند که به دلایل گوناگون ترک تحصیل می‌‏کنند.

پرویز آژیده افزود: افت تحصیلی 25 درصدی دانش‌‌‏‌آموزان پایه اول متوسطه دلایل مختلفی دارد که بخشی از آن به آموزش و پرورش مربوط می‌شود که شیوه‌‏های تدریس، محتوای کتاب‌‏های درسی، نیروی انسانی غیرمرتبط از آن جمله است.

وی با اشاره به اینکه بخش دیگر نیز مربوط به عوامل خارج از فضای مدرسه و آموزش و پرورش است گفت: عوامل افت تحصیلی دانش‌‏آموزان شناسایی و رصد شده است و طرح ارتقای کیفیت آموزش پایه اول دبیرستان برای کاهش افت تحصیلی این پایه طراحی و تدوین شده که 120 منطقه در این طرح مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته‌‏اند.

آژیده در ادامه از اختصاص یک میلیارد تومان برای جبران افت تحصیلی دانش‌‏آموزان پایه اول متوسطه خبر داد و اظهار داشت: برای دانش‌‏آموزانی که وضعیت تحصیلی مطلوبی ندارند کلاس‌‏های فوق برنامه برگزار می‌‏شود تا افت تحصیلی در آنان جبران شود.

وی درباره کاهش تعداد دانش‌‏ آموزان دوره متوسطه گفت: به طور کلی آمار دانش‌آموزان دوره متوسطه سیر نزولی داشته است، اما این کاهش بسیار اندک و ناچیز است.

معاون آموزش و پرورش نظری و مهارتی افزود: در کنار کاهش تعداد دانش‌‏آموزان متوسطه، مدارس شبانه‌‏روزی و نمونه دولتی که در مناطق محروم فعالیت دارند با رشد تعداد دانش‌‏آموز مواجه بوده‌اند.

وی گفت: تراکم دانش‌‏آموزان در کلاس‌‏های درس بر اساس استانداردها لحاظ می‌‏شود و از این کاهش آمار باید برای ساماندهی در این حوزه استفاده کرد.

آژیده اظهار داشت: سؤالات امتحانات نهایی سال سوم دبیرستان به صورت تشریحی و مانند سال‌‏های گذشته است و درجه دشواری این سؤالات توسط طراحان سؤالات تعیین می‌‏شود.

معاون آموزش و پرورش نظری و مهارتی، با تاکید بر این که تأثیر معدل کتبی سال سوم تأثیر 15 درصدی در کنکور دارد، افزود: امتحانات سال سوم متوسطه به صورت تشریحی و کلی برگزار می‌‏شود که در کنار سؤالات چهار گزینه‌‏ای کنکور زمینه خلاقیت را در دانش‌‏آموزان فراهم می‌‏کند و این ارزیابی دو جانبه در پذیرش دانش‌‏آموزان در کنکور بسیار تأثیرگذار است.

وی افزود: تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور ورودی دانشگاه‌‏ها موجب می‌‏شود که دانش ‌‏آموزان برای تحصیل در مدارس انگیزه داشته باشند و صرفاً جذب کلاس‌‏های کنکور نشوند.

معاون آموزش و پرورش نظری و مهارتی درباره آئین‌‏نامه امتحانات دوره متوسطه نیز گفت: امتحانات این دوره همچون سال‌‏های گذشته برگزار می‌‏شود؛ اما با توجه تأثیر معدل کتبی سال سوم در کنکور، این امتحانات با دقت بیشتری برگزار می‌‏شود.

وی با اشاره به ابلاغ آئین‌‏نامه هنرستان‌‏های نمونه دولتی فنی و حرفه‌‏ای نیزبه استان‌‏ها افزود: این هنرستان‌ها از سال آینده فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

آژیده گفت: براساس این دستورالعمل، هنرستان‌‏های نمونه دولتی دانش ‌‏آموزان علاقه‌‌‌‏مند را بعد از سال سوم راهنمایی ثبت‌‏نام می‌‏کنند که 60 درصد این هنرجویان از مناطق روستایی و محروم انتخاب می‌‏شوند. به گفته وی، برای هنرستان‌‏های فنی و حرفه‌‏ای نمونه دولتی رشته‌‏های متناسب با نیاز بومی و محلی پیش‌‏بینی می‌‏شود. آژیده با اشاره به کمتر بودن مدت تحصیل هنرجویان هنرستان‌‏ها اظهار کرد: در دوره هنرستان تحصیل در 2 پایه دوم و سوم صورت می‌‏گیرد، در حالی که در شاخه نظری دانش ‌‏آموزان با احتساب دوره پیش‌‏دانشگاهی 3 سال در رشته مورد نظر تحصیل می‌کنند.

همچنین معاون آموزش و پرورش نظری و مهارتی از ایجاد هنرستان‌‏های فنی و حرفه‌‏ای 5‌‏ساله بعد از راه‌‏اندازی مدارس نمونه دولتی خبر داد و گفت: هنرستان‌‏های نمونه دولتی در آینده با اولویت به هنرستان 5‌‏ساله تبدیل می‌‏شوند.

 
     
  
 
همشهری
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد